Dlhodobo stojace vozidlá si priplatia, zmeny čakajú aj tarifu mestskej hromadnej dopravy v Žiline

Dlhodobo stojace vozidlá si priplatia, zmeny čakajú aj tarifu mestskej hromadnej dopravy v Žiline

Vyriešiť problém s dlhodobo odstavenými motorovými vozidlami v Žiline má návrh všeobecne záväzného nariadenia, ktoré schválili mestskí poslanci Žiline. Nové nariadenie zdaní dlhodobo odstavené vozidlá, ktoré tvoria bariéru vo verejnom priestore v meste. Majitelia si v takýchto prípadoch mesačne priplatia 432 eur za vozidlo.

Poslanci na Mestskom zastupiteľstve v Žiline, ktoré sa konalo v pondelok 2. novembra formou videokonferencie, schválili novú sadzbu dane pre motorové vozidlá stojace na verejnom priestranstve po dobu dlhšiu ako 60 za sebou nasledujúcich dní. Po novom si zaplatia za každý jeden deň 14,40 eur. Uvedená sadzba predstavuje rozmer priemerného parkovacieho miesta v m2 (12 m2) vynásobený sadzbou dane za m2 (1,20 eur).

„Chceme motivovať najmä majiteľov dlhodobo stojacich vozidiel k ich odstráneniu z verejných priestranstiev. Hľadali sme najvhodnejší spôsob v rámci legislatívnych možností, ktorý by nám pomohol problém s dlhodobo odstavenými vozidlami riešiť. Som veľmi rád, že uvedený návrh bol na zastupiteľstve prijatý. Je to ďalší krok ku skvalitňovaniu verejného priestranstva v Žiline,“ podotkol žilinský primátor Peter Fiabáne.

Samospráva zároveň upozorňuje, že zákon neporušujú tí majitelia vozidiel, ktorí síce parkujú na verejnom parkovacom mieste mimo trvale vyhradené parkovacie miesto, no majú evidenčné číslo, netvoria prekážku cestnej premávky a nepoškodzujú životné prostredie.

Zmeny čakajú aj mestskú hromadnú dopravu v Žiline, ktorá bude od 1. apríla 2021 jazdiť podľa novej tarify. Úpravu schválili mestskí poslanci na základe návrhu riaditeľa Dopravného podniku mesta Žiliny Jána Barienčíka. Tarifa v mestskej hromadnej doprave nebola v cenovej oblasti zmenená takmer 10 rokov, pritom sa rokmi rozširoval systém poskytovaných zliav bez úprav cien ostatného cestovného. Pri zmenách nebola dlhodobo zohľadňovaná inflácia ani vývoj počtu prepravených cestujúcich.

„Priemerná výška cestovného je zrejme dlhé roky najnižšia v rámci Slovenska. Cena priemerného cestovného bola v roku 2019 na úrovni 0,219 eur bez DPH. To má za následok každoročné vyššie požiadavky na výdavky mesta Žilina, ako objednávateľa dopravných služieb v oblasti poskytovania príspevku na služby vo verejnom záujme,“ napísal v zdôvodnení návrhu Ján Barienčík.

Foto: imhd.sk

Po novom budú mať všetky papierové i elektronické cestovné lístky v mestskej hromadnej doprave 12-minútovú alebo 60-minútovú platnosť a nahradia aktuálne jedno a dvojpásmové cestovné lístky. Zásadnou zmenou v navrhovanej tarife je aj to, že všetky cestovné lístky sú časové a prestupné na neobmedzený počet ciest podľa časovej platnosti cestovného lístka. Zmeny pocítia aj žiaci či seniori v kategórii od 62 do 69 rokov, ktorí si budú môcť nárok na bezplatnú dopravu uplatniť až po zaplatení ročného 20-eurového poplatku za zápis nároku na bezplatnú dopravu do dopravnej karty.

„Mestskí poslanci prijali odborne pripravený návrh dopravného podniku, ktorý je nevyhnutný pre ďalšie skvalitnenie cestovania v mestskej hromadnej doprave v Žiline. Schválené zmeny zároveň reflektujú aj na pripravované spustenie integrovanej dopravy v Žilinskom kraji. Keďže mestská hromadná doprava bude do integrovaného dopravného systému zapojená hneď v prvej etape, dopravný podnik musel prejsť na nové technológie a následne prijať novú tarifu,“ vysvetlil primátor Peter Fiabáne.

Po novom môžu cestujúci v Žiline čakať aj väčšiu elektronizáciu služieb. Vybavenie dopravných kariet, predplatných cestovných lístkov či zriadenie a dobíjanie elektronickej peňaženky už bude možné aj prostredníctvom eShopu z pohodlia domova. Novou tarifou sa spúšťa platba platobnými kartami v každom vozidle mestskej hromadnej dopravy na označovačoch cestovných lístkov.

Dopravný podnik predpokladá, že pripravované zmeny prinesú zvýšenie tržieb v konzervatívnom odhade o minimálne pol milióna eur. Ďalších 150-tisíc eur očakáva z ročného poplatku, ktorý sa bude vyžadovať za uplatňovanie nároku na bezplatnú prepravu. Väčšia elektronizácia služieb by zároveň mohla priniesť postupné znižovanie používania klasického dopravného lístka, ktorý je dnes asi v 35 % pomere k používaniu elektronickej čipovej karty.

Mestské zastupiteľstvo v Žiline sa v pondelok 2. novembra venovalo aj opatreniam na znižovanie bariér v meste, ktoré predložila skupina poslancov. V programe rokovania si vypočuli správu o činnosti Nadácie Mesta Žilina v roku 2019, správu o výsledku kontrol či schvaľovali rozpočtové zmeny. Mestskí poslanci zároveň súhlasili so vznikom pracovnej skupiny, ktorá pripraví návrh na inštaláciu pamätníka švédskemu krajinnému architektovi Carlovi Gustavovi Swenssonovi. Na základe výskumu Mgr. Ing. Mareka Sobolu, Ph.D. bolo Swenssonovi preukázané autorstvo torzálne zachovaného parku pri bývalej Továrni na spracovanie súkna v Žiline, tzv. Súkenky (Silleiner Fabriken Adolf Löw & Sohn).

Zdroj: Vladimír Miškovčík, hovorca mesta Žilina

TP
ADMINISTRATOR
PROFIL

Podobné články

Napísať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *

Sme na Facebooku

Kalendár podujatí

Žiadna udalosť nebola nájdená!

Najčítanejšie články

Mohlo by vás zaujímať