Oravská galéria v minulom roku pripravila sedem projektov s podporou Fondu na podporu umenia

Oravská galéria v minulom roku pripravila sedem projektov s podporou Fondu na podporu umenia
Foto: Oravská galéria

Oravská galéria v Dolnom Kubíne v zriaďovateľskej pôsobnosti Žilinského samosprávneho kraja sa každoročne snaží rozšíriť svoju činnosť a aktivity pre verejnosť uchádzaním sa o rôzne dotácie. V roku 2020  zrealizovala sedem projektov, ktoré podporil Fond na podporu umenia (FPU).  Pridelené finančné prostriedky v celkovej výške 30170 EUR boli použité na vydanie odbornej publikácie, nadobúdanie a odborné ošetrenie zbierkových predmetov. Fond na podporu umenia bol hlavným partnerom všetkých projektov, dofinancované boli z prostriedkov Žilinského samosprávneho kraja sumou 3367 EUR a z vlastných zdrojov.

Na doplnenie zbierky slovenského výtvarného umenia 20. – 21. storočia galéria v minulom  roku pripravila päť projektov. Tri z nich boli zamerané na akvizíciu sochárskych diel Štefana Papča (1983 Ružomberok), jedného z najvýraznejších umelcov mladšej generácie na súčasnej scéne slovenského vizuálneho umenia, čo dokladajú viaceré prestížne ocenenia, zahraničné štipendiáa zastúpenie v domácich i zahraničných verejných umeleckých zbierkach. Nosnou témou jeho sochárskej tvorby s intermediálnymi a konceptuálnymi presahmi je horolezectvo vo viacerých významových rovinách. Viacvrstvovú umeleckú výpoveď so sociálno-ekologickým obsahom autor spája s vizuálne pôsobivou formou, previazanou na konkrétne miesta. Vďaka podpore FPU galéria nadobudla do svojich zbierok sochárske objekty Deviata vlna (2013) a Pravý pilier pravou časťou (2017)  z cyklu Mohutnosti. Ich názvy vychádzajú z pomenovaní horolezeckých trás prvovýstupov na štíty Vysokých Tatier a autor v nich pracuje so znakovou symbolikou horolezeckých značiek. Posledným zakúpeným dielom Štefana Papča je sochársky objekt Superdirect (2017), pomenovaný podľa horolezeckej cesty na Mount Everest. Autor v ňom vzdáva poctu horolezeckej túžbe po objavovaní neprebádaných území, odvahe dobrovoľne podstupovať riziko, niekedy aj za cenu straty vlastného života, a tiež majestátnosti hôr, ich kráse i živelnej sile prírody. Pevná previazanosť tvorby Štefana Papča s vysokohorským prostredím a krajinou severného Slovenska, odkiaľ pochádza a novátorské uchopenie tejto témy boli hlavnými dôvodmi, pre ktorésa Oravská galéria snažila získať autorove diela do svojich zbierok.

Ďalšie dva podporené projekty umožnili galérii zakúpiť diela Juliany Mrvovej (1979 Bratislava), ktorá sa od začiatku svojej umeleckej kariéry profilovala najmä ako maliarka a vo svojej tvorbe posledných rokov tematizuje novodobé nomádstvo. Rozvíja tému putovania nielen ako spôsobu poznávania sveta okolo nás, ale aj nás samých. Od autorky boli zakúpené tri obrazy: Srdce na Hladkom štíte (2018), Pier No. 1 / Battery Park (2017) a Yabby v mangrovách / Tanjung Datu (2019), pohybujúce sa na rozhraní dvoch médií – maľby a kresby. Každé dielo rozpráva príbeh daného miesta a analyzuje autorkin vzťah k nemu na základe mikropríbehov ľudí, zvierat a rastlín, či už je inšpirované slovenskými horami, americkou metropolou alebo exotickým prostredím Bornea.Juliana Mrvová počas svojich ciest zaznamenáva vizuálne zážitky skicami a kresbami. Neskôr v ateliéri vzniká obraz, ktorý pracuje najmä s pamäťou. Jej diela sú cestovateľskými záznamami, v ktorých vlastnou vnútornou optikou dokumentuje videné i prežité.Akvizície nadväzujú na jednu z primárnych oblastí koncepcie nadobúdania zbierkových predmetov Oravskej galérie, ktorou je slovenské výtvarné umenie 20. – 21. storočia. Našou snahou bolo doplniť kolekciu s cieľom čo najkomplexnejšieho zdokumentovania súčasného slovenského vizuálneho umenia a reprezentatívnymi dielami predstaviť umelecké programy dvoch autorov, ktorí zatiaľ v zbierke Oravskej galérie zastúpení neboli.

O projekte „Plusy a mínusy akvizičnej činnosti“ Oravská galéria informovala verejnosť viackrát v čase trvania výstavy, ku ktorej bol s podporou FPU vydaný sprievodný katalóg.  Takmer  100 stranová publikácia prezentovala výsledky zbierkotvornej činnosti galérie za posledných desať rokov s dôrazom na jej kontinuitu a stratégie, vo výbere predstavila diela a autorov, zastúpených v zbierkach. V rámci projektu boli využité zdigitalizované zbierkové predmety.

Posledný projekt, realizovaný s podporou FPU, sa sústredil na odborné ošetrenie zbierkových predmetov. Boli zreštaurované dve drevené polychromované plastiky z prelomu 18. – 19. storočia, ktoré v rámci zbierky Oravskej galérie dokumentujú podoby a slohové premeny sakrálneho sochárstva na Orave, ale i v širšom nadregionálnom kontexte.  Plastiky svätcov v takmer životnej veľkosti boli pred nadobudnutím do zbierok galérie dlhodobo vystavené vplyvu vody a klimatickým zmenám, dôsledkom čoho došlo k rozsiahlej degradácii drevnej hmoty a značnej strate polychrómie. Reštaurátorský zásah bol zameraný na celkové zlepšenie technického stavu zbierkových predmetov s cieľom záchrany pamiatkových hodnôt a umožnenia prezentácie diel. Reštaurátorské práce uskutočnila reštaurátorka s príslušnou špecializáciou Mgr. art. Michaela Poliaková-Addová.

Zdroj: Oravská galéria

Podobné články

Napísať komentár

Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *

Sme na Facebooku

Kalendár podujatí

Žiadna udalosť nebola nájdená!

Najčítanejšie články

Mohlo by vás zaujímať