V sezóne 22/23 s názvom RE: CYKLUS sa SKD Martin zameriava na témy súvisiace s koncom antropocentrizmu a krízou maskulinity. Všetky 3 tituly – Iokasté, Hekuba a Bačova žena – zároveň reflektujú možnosti a podoby tragédie ako divadelného žánru. V centre každého stojí silná ženská postava. Iokasté, Hekuba a Eva.
Prvý titul sezóny Iokasté predstavuje javiskovú báseň o toxickej maskulinite od Hippónakta z Efezu po Donalda Trumpa. Antika zápasí so súčasnosťou, mýtus s #metoo. Prináša príbeh kráľovnej, ktorá si – ako v antických tragédiách býva zvykom – užila utrpenia na niekoľko životov dopredu. Príbeh ženy, ktorá vždy bola na okraji záujmu mužov (dramatických postáv, ale aj dramatikov). Príbeh postavy, ktorá v slávnej Sofoklovej tragédii dostáva najväčší priestor v momente, keď posol popisuje jej samovraždu.
Iokasté pracuje s antickým východiskom – oidipovským mýtom, ktorý by sa mal stať odrazovým mostíkom pre súčasné uvažovanie o relevancii/potrebe mýtu, tragédie, motorom diskusie o konci „veku človeka“, výrazom potreby priznať si, že vinníkom, ktorého hľadáme, sme my sami, úvahou o pokore a jej hraniciach – a nad tým všetkým chce byť aj sebakritickou scénickou esejou o možnostiach divadla, pokiaľ ide o angažované témy.
Zoči-voči klimatickej kríze a uprostred rastúceho geopolitického napätia nás oidipovský mýtus učí, že predstava, že svoj osud máme vo vlastných rukách, je iluzórna. Až keď pochopíme a priznáme si svoju vlastnú malosť a svoj podiel viny, môžeme ako spoločnosť a spoločenstvo začať hľadať cesty z bludiska rýchlych pseudoriešení, demonštrácií moci, akožepolitiky, cynizmu alebo ľahostajnosti.
Iokasté je jedinečný československý koprodukčný projekt SKD Martin a Mestských divadiel pražských. Koprodukcia vznikla na základe organizovanej spolupráce pod dohľadom Union des Théâtres de l’Europe – UTE (Únia európskych divadiel) v rámci väčšieho projektu.
V hlavných úlohách sa divákom predstavia Jana Oľhová a Petr Konáš.
Vznik inscenácie z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Zdroj: TS, SKD Martin
Napísať komentár
Vaša emailová adresa nebude zverejnená. Povinné polia sú označené *